Kalulu Backpackers - Reisverslag uit Choma, Zambia van Stieneke Schelling - WaarBenJij.nu Kalulu Backpackers - Reisverslag uit Choma, Zambia van Stieneke Schelling - WaarBenJij.nu

Kalulu Backpackers

Blijf op de hoogte en volg Stieneke

26 Oktober 2012 | Zambia, Choma

24-10
Happy Independence day! Zambia is sinds 1964 onafhankelijk en dus is dit de 48e anniversary. Dit hebben wij gisteravond goed gevierd bij Kalulu Backpackers. Eerst wilden we de stad ingaan, maar dit bleek niet heel boeiend te zijn. Bij Kalulu was het ook niet zo interessant, maar hebben er met ons 12’en een dik feest van gemaakt. 2 Malibu cola en 3 flessen witte wijn later waren we allemaal erg in the mood. In totaal zijn er 390 foto’s gemaakt, wat veel chantage materiaal heeft opgeleverd. Deze komen NIET op facebook, haha. Deze ochtend (woensdagochtend) waren we allemaal erg fit. Lekker vroeg ontbijt op de grond in de slaapkamer en daarna het zwembad in. We hebben hier jammer genoeg niet iets van een woonkamer waar we gezellig met elkaar kunnen zitten, dus leven de mannen en vrouwen nu best gescheiden. Met eten dus. We slapen met 8 meiden in één kamer. Chaos is niet eens het goede woord. Stukjes grond zijn nauwelijks meer te bekennen en elke ochtend is het weer een uitdaging om een shirt of broekje te vinden. We gaan vanmiddag even naar de stad om te kijken of er nog iets te zien valt. Je zou het wel verwachten. Om nou heel de Indepence Day bij het zwembad te zitten, is nou ook niet echt optimaal gebruik maken van de situatie.

25-10
Bij ons is eergisteravond helaas de deurklink van de deur gesneuveld. Hij zat al los en was dinsdag dus weer gemaakt. Alleen lag dat ding er weer af na één keer de deur openen en met de grote feeststemming van dinsdagavond is de klink ergens beland wat niemand dus meer weet. Misschien komen we hem nog in het zwembad tegen. Opzich maakt het allemaal niet zoveel uit, alleen kunnen we dus de deur van buiten niet meer open krijgen. Zo ging ik vanmorgen om 5 uur naar de wc, hoorde ik op de wc de deur van de slaapkamer dichtwaaien, teruggekomen bij de slaapkamerdeur: verdikkie! Ik kon er dus echt niet meer in. Na wat geklop kwam Eva me te hulp en kon ik de slaapkamer weer in. Vanuit binnen moeten we met een pincet wrikken en kan je de deur wel open krijgen. Nu blijkt dat je met een mes de deur ook van buiten kan openen. Dinsdagavond heeft Eva bij me in bed geslapen. Ze miste haar vriend zo erg en ik Pietje ook, dat we samen maar lepeltje-lepeltje hebben gelegen. Was wel even fijn!

Gisteravond zijn we om 16:00 naar Manda Hill vertrokken. Dit is een groot shoppingcenter in Lusaka. Je hebt er best wel veel van, stuk of 3. Je kijkt je ogen uit; het is enorm Westers. Je ziet ineens ‘mooie’ kleding in plaats van de kleurige chitenga’s. Zo kunnen we ons mentaal alvast op Nederland voorbereiden. Ik denk dat ik best even weer moet wennen aan Nederland. Heb zin om weer naar huis te gaan, maar zal de groep enorm gaan missen. Zo zal het op Schiphol ook wel gemengde gevoelens geven. Ik ben benieuwd hoe het bij de andere groepen in het buitenland gaat, kan me niet voorstellen dat die het leuker hebben dan wij. Stuk voor stuk toppers!
Gisteravond was er in Manda Hill verder niet veel te doen. We zijn uit verveling naar de film gegaan; TAKEN2! Was echt een leuke film; aanrader. Hierna zijn we lekker gaan eten bij Chicago’s. Ik had kipfiletjes met bacon en knoflooksaus. Zalig! Lekker patatje erbij en beetje sla. Teruggekomen bij Kalulu speelde Ajax. Dit hebben we uiteraard tot op de minuut gevolg. Nee, grapje. Een paar maar. Ik lag al nokkie.

26-06
Gister hadden we best een interessante dag in het ziekenhuis. Heb geen zin om alles te bespreken eigenlijk, hahaha, dus vertel er maar één: Er kwam dus een man met handboeien langs. Dit was blijkbaar een gevangenen die had gevochten in de gevangenis en dus moest worden nagekeken. Hij werd begeleid door 2 senior gevangenen, die extra privileges hadden. Op een gegeven moment, toen de man al een tijdje weg was, kwam één van de senior gevangenen langs en gaf Inge en mij een brief. Hierin stonden zijn gegevens en waarom hij in de gevangenis zat. Hij vroeg ons of wij zijn pen-friend wilde zijn. Hahaha, schattig! Toen we gister uit het ziekenhuis weer naar Kalulu gingen, hebben we voor het eerst aan de opdracht gewerkt en daarna pizza besteld. Daarna op tijd naar bed.

Vanmorgen weer naar het ziekenhuis. We draaien diensten van 08:00-14:00. Ik voelde me alleen zo rot, dat ik om half 11 al naar huis ben gegaan. Thuis gekomen werd ik echt ziek, koortsig en buikpijn. Heb tot 16:00 geslapen, maar voelde me daarna nog niet echt beter. Ik denk dat ik een salmonella heb opgelopen toen we woensdag uit eten zijn geweest.
Vanavond ging heel de groep uit, maar ik heb besloten lekker op m’n bed in te duiken en te hopen dat ik morgen weer beter zal zijn. Gelukkig bleven er nog een paar hier, dus ben ik niet helemaal alleen.
Morgen is het plan naar de markt te gaan, waar we hopelijk wat souvenirs kunnen kopen.

Liefs en slaap lekker!

  • 26 Oktober 2012 - 22:54

    Ina:

    Lieve Stieneke,

    Neem maar een PCMolletje......helpt altijd, en drink maar cola dat helpt overal voor. Nog een paar dagen dan kun je je weer gaan voorbereiden op het koude Nederland. Het wordt nu echt kouder.
    Ik ben zeer benieuwd naar al je foto's en je mondelinge verhalen.
    Was weer heel blij dit verhaal te lezen, bedankt !!
    Bas zit in Spanje en komt zondag weer thuis. Het wordt steeds stiller hier........
    Heel veel liefs en een dikke zoen !!! Ina

  • 27 Oktober 2012 - 02:07

    Vio:

    Hee Stienie,
    Jij komt bijna weer thuis eh! Zal wel ff wennen zijn voor je! Wat naar dat je dan daar ziek moet worden... beterschap!
    Onze buurman is jarig dus bij deze feliciteer ik je ;) ik zag 'm met heel veel eieren in een tas ik zei zo : zoooo dat zijn veel eieren! Zegtie: ja vrijdag ben ik jarig. hahaha tja ik denk dat je surinamer moet zijn om dit te snappen... opzich kunnen we wel een keertje vragen of we bij 'm kunnen eten? Jaaa, ons geld is op en u wilt toch niet dat wij verhongeren?

    Haha.

    Aan je schrijfstijl te zien ben je echt niks veranderd dus dat is mooi; dan weten we iig dat we onze eigen Stien weer in huis krijgen;)

    Fijne laatste dagen nog!

    Xxxxx

  • 27 Oktober 2012 - 13:23

    Bas Schelling:

    Ha die Stien,

    Ja, dat eten blijft een probleem hè Stien. Wij zijn onvoldoende resistent althans jij in ieder geval. Je vader heeft uiteraard voor hetere vuren gestaan en die is in die ouwe tijd nog een beetje afgehard en immuun.
    Slik je pilletjes maar, dan kom je er wel weer op.
    Gaat het goed met de opdracht die jullie nog moeten afronden? Daar hoor ik je nog niet zo veel over maar ik veronderstel dat jullie daar toch ook mee bezig zijn tussen al die films door.
    Fijn dat jullie zo'n leuke groep hebben Stien. Dat deed mij weer denken aan de kameraadschappelijke sfeer in militaire dienst. Wat dat betreft leer je erg veel van zo'n gezamenlijk traject en daar houdt je, ook voor later, gewoon hele leuke contacten aan over.
    Het begint nu zo langzamerhand al weer op te schieten Stien. Je laatste week is ingegaan dus probeer nog even intensief te genieten van de omgeving en de mensen daar. Aan alle goede dingen komt een eind. Als ik Violette goed begreep kan je daar straks weer verder met exotisch eten bij je Surinaamse buurman.
    Geniet ook nog even van het zonnetje daar want de laatste weken begint die zich hier steeds verder terug te trekken achter een grijze, grauwe lucht. De temperaturen zijn aanzienlijk gedaald en vanmorgen zag ik al wat witte aanslag op het dak van de schuur van de eerste nachtvorst. Ik wilde vanmorgen nog wat werken in de tuin maar later begon het helaas te regenen waardoor alles weer zo vies, nat en plakkerig is geworden. Geen bladeren blazen en ruimen dus.
    Toen ben ik maar begonnen om het huis te stofzuigen. Doen ze dat daar ook wel eens of kunnen ze bij jullie niet tussen de kleren en koffers doorkomen?
    Vorige week weer even wezen buurten bij Tante Marie in Heemzicht. Helaas heeft ze daar nog steeds geen vaste plek toegewezen gekregen. Gisteren even bij Bas Hoek op visite geweest die weer aan het bijkomen is na de zoveelste operatie. Tussendoor vergader ik me een slag in de rondte met al die clubs en zo nu en dan even achter de computer om o.a. te kijken of jij niet in de Zambesie rivier bent blijven hangen en te kijken of Bas Jr. nog van die grote meervallen heeft gevangen in Spanje.
    Wel Stieneke, geniet nog even van de laatste week in de bushbush van Zambia en voor straks weer een goede thuisvlucht gewenst.
    Kusjes,
    Pa

  • 27 Oktober 2012 - 18:22

    Jan, Marielle En Sophie:

    He Stien, laatste week.....
    En hier weer lekker normaal eten, veel beter voor jou,
    het is hier inderdaad koud, dus geniet nog maar even van
    de warme zon.
    Sophie is nu oppassen en Piet staat te kokkerellen, kip met
    aardappelen uit de oven, lekkerrrr.
    Hebben donderdag weer opgepast bij Bas en Julia, Sophie
    was ook mee, vakantie he, dus die zat wat te vertellen, zegt
    Julia ineens "wat zit jij uit je nek te lullen" we kwamen niet
    meer bij.
    Zo, weer lang genoeg, je vader overtref ik toch niet!
    Hopen dat je weer een beetje opgeknapt bent, liefs en tot
    over een weekxxxxxxxxx

  • 28 Oktober 2012 - 11:19

    Sarien:

    he meissie !!!

    Wat een ervaring aan films bouw jij op!!!!!
    En wat een spannende dingen maak je mee; ik wilde dat ik op je schouder zat!!!

    Lieve Meid, ik kijk uit naar jou weer te zien en je verhalen te horen!!
    Goeie terugreis,

    Dikke zoen, Sarien

  • 28 Oktober 2012 - 17:03

    Maryse:

    Heee lieve Stien,

    Ik ben weer helemaal bij met je verhalen. Wat een belevenissen, iedere dag weer! Wat een coole dingen hebben jullie gedaan dat ene weekend. Die foto's, super vet!

    Hopelijk valt het de laatste dagen nog een beetje mee met hoe het eten gaat vallen.

    Meissie, geniet de laatste dagen nog even van wat je daar meemaakt en zeker ook van jullie ontzettend toffe groep (zoals ik het steeds lees).

    Tot over een week! Wow, wat is de tijd omgevlogen.

    Een hele hele dikke knuffel

  • 29 Oktober 2012 - 15:27

    Ron:

    Ha Stieneke, ik volg je regelmatig, leuke avonturen.
    Ik zie dat je alweer bijna terug komt.
    Trekt maar een extra jas aan, het is koud hier.
    Nog veel plezier,
    groet,
    Ron

  • 29 Oktober 2012 - 16:21

    Elly Kruisman-schelling:

    Hoi Stieneke:
    Wat een schitterende verhalen schrijf je.
    Nog lekker ff genieten en dan weer Nederlandse
    stamppot.
    Hart.gr. uit Harderwijk - elly

  • 29 Oktober 2012 - 17:24

    Chris Den Boer:

    Hoi Stien,
    Wat ik nou weer van je gezien hebt. Levensgevaarlijke stunten!! Wel mooie foto's. Je kijkt toch wel goed uit? Hoop je weer gauw te zien.
    Groeten van Chris en Lenie natuurlijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stieneke

Actief sinds 20 Sept. 2012
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 10069

Voorgaande reizen:

22 September 2012 - 02 November 2012

Zambia

Landen bezocht: