Twee dagen rust - Reisverslag uit Choma, Zambia van Stieneke Schelling - WaarBenJij.nu Twee dagen rust - Reisverslag uit Choma, Zambia van Stieneke Schelling - WaarBenJij.nu

Twee dagen rust

Blijf op de hoogte en volg Stieneke

02 Oktober 2012 | Zambia, Choma

30-09 (23:00)
Gister was die craft shop erg leuk! Allemaal typisch Afrikaanse spulletjes, gemaakt door de mensen uit de dorpjes. Het restaurant was ook erg leuk. Alleen konden we niet van de kaart kiezen, het was meer een lopend buffet. Ook prima. We hadden ook een live band. Die mannen kwamen aan op de fiets met al hun instrumenten. Ze hadden er 3 uur over gedaan! Al de instrumenten zijn zelf gemaakt. Zo is de bas bekleed met een cementzak, een andere trommel met dierenhuid, zelf gemaakt gitaren uit hout gesneden; erg grappig om te zien.
Vanmorgen hebben we gelood wie er met wie zat, voor het weekend bij de locals. We gaan namelijk a.s. vrijdagmiddag een weekend doorbrengen in een hutje. Verhalen van vorig jaar vertelde ons dat de vrouwen alleen maar aan het werk waren en de mannen lekker zaten te relaxen onder een boom. Dat belooft wat… Ik zit met Leonore, gezellig! Om 10u ’s ochtends zijn we vanuit de dorm naar de kerk gelopen. Was ongeveer 15 minuten lopen. Daar aangekomen zag je vanuit elke richting mensen toestromen. Kinderen allemaal in donkerblauwe jurkjes met kousen. In het begin werd er erg veel gezongen en geklapt. Het is zo mooi als je middenin al dat gezang staat. Al die stemmen bij elkaar, kippenvel! Na een aantal liederen hield de priester o.i.d. zijn verhaal. Opeens hoorde ik het woord visitors en dacht; shit! Hierna vroeg hij of alle mensen die hier voor het eerst waren naar voren wilde komen. Nu pas zagen we echt hoe vol de kerk zat; rond de 900 mensen! Hij vroeg ons onze naam te zeggen, waar we vandaan kwamen, wat we hier kwamen doen en hoelang we hier nog zouden zijn. Ik hou er nooit zo van om voor een grote groep te praten, maar gelukkig hield ik nog een prima verhaaltje zonder gênante stiltes. Na ons voorstelrondje werd het allemaal wat saaier. DE PREEK. Leonore die achter me zat viel tegen mijn rug in slaap en ik kon m’n ogen ook bijna niet meer open houden. We zaten ook heel erg dicht op elkaar met de banken. Het is dat ik klein ben, wat in veel gevallen echt een voordeel blijkt te zijn! Daarnaast werden we ook geteisterd door enorme vieze wespen. Boven op het plafond zat een nest en daar zaten echt een stuk of 60 van die dingen op. Steeds vlogen er een paar vanaf en kwamen ze zo af en toe laag overvliegen. Gelukkig hebben we het overleefd. Na een zit van 2.5 uur kwam het moment van verlossing. De kerk uit en weer de hitte in. Naar huis gelopen en daar met een deel van de groep the Hangover gekeken. Om 16:00 begon het volleybal toernooi, uiteraard was er niemand. Gelukkig konden we wel ergens een bal vandaan toveren en hebben we een beetje over gespeeld. Om kwart voor vijf kwam er iemand aanlopen met een net en een goede bal. Vanaf dat moment kwamen we in een neerwaartse spiraal. Drie keer verloren! We vonden het van de Zambianen niet heel erg Ubuntu dat ze ons niet lieten winnen, maar aan de andere kant hebben wij de Ubuntu cultuur wel weer eer aangedaan. Iedereen zag rood van het zand. M’n armen zagen er wel mooi bijgekleurd uit.
’s Avonds hebben we met z’n allen the Green Mile gekeken. Een aantal verlieten op het laatst wel de woonkamer doordat ze het emotioneel niet meer aankonden. De vrouwen plus één man hebben de tranen laten lopen. Wat een kut film. ’s Avonds in bed in een vlinderpositie gelegen, omdat je blijkbaar op die manier het SI-gewricht (tussen heiligbeen en darmbeen) weer in z’n juiste stand krijgt. Heb me namelijk bij het volleyballen een beetje geblesseerd. Alleen in die houding slapen was geen succes, dus beter verdwijnt het een keer vanzelf, haha.

01-10 (22:22)
Vanmorgen toch maar ontbeten, ook al was ik de ochtend vrij. 7uur aan tafel, wie wilt dat nou niet. Als ik had geweten wat op het menu stond had ik in bed gebleven. We hadden een soort papperige shima. Shima is het traditionele voedsel hier. Als de bevolking dit niet twee keer per dag eet, vinden ze dat ze niet gegeten hebben. Eigenlijk smaakt het nergens naar, dus moet er maar veel saus overheen doen. Vanmorgen konden we het alleen combineren met suiker, dus gewoon maar naar binnen lepelen om iets binnen te krijgen. Gelukkig was er ook nog toast en hadden we Nederlandse nutella. Genieten. Hierna ben ik weer terug naar bed gegaan, maar kon niet meer slapen. De schoonmakers maakten super veel herrie. Waarschijnlijk om ons terug te pakken omdat de woonkamer een puinzooi was. ’s Middags weer college gehad. Hierna kreeg ik last van m’n buik en ging het even niet zo fijn. Met avondeten kreeg ik er niks in en voelde me echt ziek. Gelukkig voel ik me nu wel weer wat beter, maar wel zere buik. Hopen dat het snel over gaat. Vanavond hebben we weerwolven gespeeld. Leuk spel! Morgenochtend OK, dus nu proberen te slapen…

  • 02 Oktober 2012 - 17:00

    Addie:

    Hey Stieneke, meid I'm hoop dat het van voorbijgaande aard is, niet leuk als je zo belabberd voelt in de warmte. Knap gauw op, dikke zoen en hugs xxxx ik hou van je stories

  • 02 Oktober 2012 - 17:17

    Ina:

    Hoi Stieneke,
    Doe maar veel drinken, dan gaat het wel weer over, en zolang je weerwolven speelt gaat het wel goed.
    Ik heb weer genoten van je verhaal. Het lijkt net of ik daar ook loop. Je beschrijft het allemaal op een zeer leuke wijze.
    Nou meid, ik verheug me al op de volgende !!
    Liefs, Ina

  • 02 Oktober 2012 - 17:26

    Bassie:

    hey stienie,

    Ik heb je verhaal weer even gelezen, leuk! Ik ben weer begonnen met hardlopen en het gaat nu goed, nergens last van. We lopen nu meer warm en veel rustiger. Ook nog steeds 3 x per week aan het zwemmen, lekker hoor!

    Vandaag druk met werk, althans...totdat ik een melding op mijn computer kreeg van een gedetecteerd virus. Schrikken natuurlijk. Uiteindelijk bleek deze melding het virus zelf te zijn...fuckers!!! Ben vanaf 12:00 tot nu 17:20 bezig geweest met het installeren van allerlei opschoon software etc.

    Nare mensen die dit soort dingen maken....Heb jij daar gelukkig geen last van ;-) tenminste geen computervirussen...........;-)

    Hoop dat je je snel weer beter voelt!!

    dikke kus en knuffel!!!!

  • 02 Oktober 2012 - 20:41

    Jan En Marielle:

    Hallo Stien,

    Zo te lezen, ben je heeeeel veel indrukken aan het opdoen.
    Leuk om je verhalen te lezen, in onze gedachte komen er vanzelf de beelden bij.

    Straks na 6 weken hebben we in ieder geval een hoop medische termen van je geleerd, SI-gewricht, vlinderpositie, HIV, hepatitis B, syfilis, keizersnee, vaginale bevalling, premature afdeling, OK, ketamine, contracties, en dan te weten dat we nog niet op de helft zijn.

    Ik heb net opa en oma van Dongen je site doorgegeven, ze zullen zeker snel reageren.

    Beterschap en GENIET van alles
    Slaap lekker en groetjes Marielle en Jan.

  • 03 Oktober 2012 - 00:15

    Bas Schelling:

    Ha die Stienie,

    Ben een beetje laat vanavond om je verhalen te lezen maar doe dat toch nog even voor ik naar bed ga. Drukke dag vandaag met vanaf vanmiddag installatie als lid bij de Probus club HW. Met algemene stemmen door de ballotage gekomen. Hoe is het mogelijk hè! Leuke club en ik voel me daar echt wel thuis tussen al die old professionals. Ik moest met hoge snelheid vandaar naar de Raadsvergadering rijden en hopelijk ben ik niet geflitst. Begrotingsvergadering, dus het was een lange zit met veel discussie over pijnlijke bezuinigingen. Die recessie duurt ook veel en veel te lang. Iedereen snakt naar positievere geluiden in plaats van al die financiële jobs tijdingen.
    Als ik het echter afzet tegen de omstandigheden daar in Zambia hebben we hier echter uitsluitend een luxe probleem. Iets inleveren van de overdreven welvaart waar de mensen hier aan gewend zijn geraakt. Van niets naar beter is immers altijd makkelijker dan van overdaad naar minder. Althans voor een groot deel van onze verwende samenleving.
    Leuk overigens Stien dat de gasten zo betrokken worden in een kerkdienst daar. Ik had de toespraak graag van je willen overnemen maar jij hebt je ook goed gered begrijp ik. Je buikpijn is vervelend natuurlijk maar let goed op wat je eet Stien. Dat exotische eten zijn wij natuurlijk niet zo gewend maar je ontkomt daar niet helemaal aan. Je zou mijn buik moeten hebben, dan kan je alles eten en drinken.
    Jullie moeten natuurlijk wel winnen met Volleyballen hè, gadverdakkie!
    Stienie, dikke kus van Pa, blijf schrijven en doe zo af en toe eens een verhaal voor een grote groep locale inwoners. Die vinden dat prachtig joh om te horen maar het is ook echt hartstikke leuk om te doen.
    Ik neem nog één neutje en dan ga ik slapen Stien, morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kansen en nieuwe uitdagingen, het leven is prachtig toch!
    xxxxxxxx
    Pa

  • 03 Oktober 2012 - 21:17

    Frank:

    Heej Stien! Wat interessant om al je verhalen te lezen! Zo te zien heb je al erg veel meegemaakt! Tis al vaak gezegd maar je schrijft heel leuk! Ooit aan gedacht om columns te gaan schrijven? ;)
    Hoop dat je ondertussen van je buikpijn af bent, lijkt me geen abnormaal verschijnsel als je daar net een week zit maar toch wel erg vervelend! Doe rustig aan als het even kan!

    Ben zelf net terug van een heerlijke fietsvakantie, en mag nu braaf weer aan de scriptie verder! Gelukkig is de langstudeerboete afgeschaft, kan ik rustig aan doen! (grapje ma, grapje!)

    Ik wens je nog heel erg veel plezier met alles de komende weken! We moeten inderdaad maar weer eens meeten als je terug bent ;)

    PS. Grappig trouwens, maandag hebben Jordy en ik nog The Green Mile gekeken, beetje slappe film idd, vooral het einde dan...

  • 03 Oktober 2012 - 21:26

    Stieneke Schelling:

    Frank, we gaan snel meeten als ik terug ben ja. Gaan we eindelijk de hangover kijken, en alle verhalen delen! Ben benieuwd. Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stieneke

Actief sinds 20 Sept. 2012
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 10106

Voorgaande reizen:

22 September 2012 - 02 November 2012

Zambia

Landen bezocht: